Competence and competency of high school teacher as the components of his innovative development
DOI:
https://doi.org/10.14739/2310-1210.2013.5.19111Keywords:
competence, competency, high school, innovative development, teacherAbstract
Priority direction of state policy concerning the development of higher education inUkraineis to prepare qualified and competitive staff in the labor market. The high level of competence and scientific competence along with pedagogical craftsmanship and psychological culture of teachers is condition for improving the efficiency of the educational process in higher education.
Aim of research was theoretical justification importance of competence and competency of high school teacher for the establishment his innovation potential.
In the article the analysis of interpretation of the terms competence and competency in various scientific sources and scientific works of individual authors were presented. Moreover important are ability to creativity, solving of problem’s tasks, ingenuity, flexibility and criticality mind, intuition, originality and self-confidence; ability to formulate and solve non-standard tasks; ability to analyse, synthesis and combination, to share experiences, predictions, etc..
Emotionally-shaped quality represented by the following components as spirituality, the emotional upsurge in creative situations; associativity, imagination, sense of novelty, sensitivity to contradictions, empathy; insight, ability to see the familiar in an unfamiliar; overcome the stereotypes; risk appetite, desire for freedom. The general regularities of formation of research competence have been detected. In particular, the formation carried out through the development of competencies invariant character and increasing of specialized skills.
It is proved that scientific and research competence is determined primarily by the system of teacher's professional education and self-education. The most important objective characteristics that reflect the competence of teachers in the field R & D is the total number of publications, number of scientific articles, monographs, and also won grants, competitions, etc. Moreover the level of competence in the field of self-control increases with age and with experience of work in the high school.
References
Галямина И.Г. Проектирование государственных образовательных стандартов высшего профессионального образования нового поколения с использованием компетентностного подхода / И.Г. Галямина // Материалы к четвертому заседанию методологического семинара «Россия в Болонском процессе: проблемы, задачи, перспективы». – М.: Издательский центр проблем качества подготовки специалистов, 2004. – 66 с. – Режим доступу: http://www.rc.edu.ru/rc/bologna/works
Бондар С. Компетентність особистості – інтегрований компонент навчальних досягнень учнів / С. Бондар // Біологія і хімія в школі. – 2003. – №2. – С. 8–9.
Кальней В.А. Технология мониторинга качества обучения в системе «учитель-ученик»: метод.пособ. для учителя / В.А. Кальней, С.Е. Шишов. – М.: Педагогическое общество России, 1999. – 86 с.
Кашапов М.М. Психология творческого мышления профессионала: Монография / М.М. Кашапов. – М.: ПЭР СЭ, 2006. – 688 с.
Кузьмінський, А.І. Педагогіка вищої школи: навч. посіб. / А.І.Кузьмінський. – К.: Знання, 2011. – 486 с.
Новейший энциклопедический словарь – М.: «Изд-во АСТ»; «Изд-во Астрель»; OOO «Транзиткнига», 2004. – 1424 с.
Новий тлумачний словник української мови: У 3 т. / Укл.: В.В. Яременко, О.М. Сліпушко. – Т. 1, А–К. – К.: Вид-во «АКОНІТ», 2006. – 926 с.
Ожегов С.И. Словарь русского языка: 70 000 слов / Ожегов С.И.; под ред. Н.Ю. Шведовой. – М.: Русский язык, 1990. – 917 с.
Ортинський В.Л. Педагогіка вищої школи: навч. посіб. для студ. вищ. навч. закл. / В.Л. Ортинський. – К.: Центр учбової літератури, 2009. – 472 с.
Перспективні напрями і способи реалізації інноваційних технологій у системі європейської вищої освіти: міжнародний науковий вісник Закарпатського державного університету: У 2-х кн. / Упоряд. К. Мовчан.– Кн. 1 Ужгород: ЗакДУ, 2010. – 415 с.
Подготовка научных кадров и формирование научно исследовательских компетенций / Под науч. ред. д-ра. ист. наук, проф. М.В. Новикова. – Ярославль: Изд-во ЯГПУ, 2009. – 211 с.
Професійна освіта: словник, навч. пос. / Уклад. С.У. Гончаренко та ін.; за ред. Н.Г. Никало. – К.: Вища школа, 2000. – 380 с.
Равен Дж. Педагогическое тестирование. Проблемы, заблуждения, перспективы / Дж.Равен; пер. с англ. – М.: «Когито-Центр», 2001. – 142 с.
Сафонова В. Вдосконалення методологічних підходів до оцінки якості вищої освіти як загальнодержавного пріоритету / В. Сафонова // Економіст. – 2011. – №1. – С. 54–59.
Соловьева О.В. Креативность в структуре педагогического мышления будущих преподавателей высшей школы / О.В. Соловьева, Л.А. Халилова. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу :http://ppip.idnk.ru
Татур Ю.Г. Компетентность в структуре модели качества подготовки специалиста / Ю.Г. Татур // Высшее образование сегодня. – 2004. – №3. –С. 20–26.
Туркот Т.І. Педагогіка вищої школи: навч. посіб. / Т.І.Туркот. – К.: Кондор, 2011. – 628 с.
Хуторской А.В. Ключевые компетенции как компонент личностно-ориентированной парадигмы образования / А.В. Хуторской // Ученик в общеобразовательной школе. – М.: ИОСО РАО, 2002. – С. 135–157.
Шарипов Ф.В. Профессиональная компетентность преподавателя вуза / Ф.В. Шарипов // Высш. образование сегодня. – 2010. – №1. – С. 11–12.
Шишов С.Е. Компетентностный подход к образованию: прихоть или необходимость? / С.Е.Шишов, И.Г. Агапов // Стандарты и мониторинг в образовании. – 2002. – №2. –С. 58–62.
Шулікін Д. Вища освіта України: вдосконалити нормативну базу і підвищити якість / Д. Шулікін // Освіта України. – 2011. – №13–14. – 18 лютого. – С. 4–5.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access)