Практичне застосування Міжнародної класифікації функціонування при проходженні медико-соціальної експертизи дитини з церебральним паралічем

Автор(и)

  • О. В. Назар Національний університет охорони здоров’я України імені П. Л. Шупика, м. Київ, Ukraine https://orcid.org/0000-0003-1807-9872
  • О. В. Гдиря Львівський національний медичний університет імені Данила Галицького, Україна, Ukraine https://orcid.org/0000-0001-9901-061X
  • Р. О. Моісеєнко Національний університет охорони здоров’я України імені П. Л. Шупика, м. Київ, Ukraine https://orcid.org/0000-0001-6727-8742
  • В. Ю. Мартинюк Національний університет охорони здоров’я України імені П. Л. Шупика, м. Київ, Ukraine https://orcid.org/0000-0003-3414-4363
  • О. А. Владимиров Національний університет охорони здоров’я України імені П. Л. Шупика, м. Київ, Ukraine https://orcid.org/0000-0001-5106-6382

DOI:

https://doi.org/10.14739/2310-1210.2022.1.230309

Ключові слова:

діти, церебральний параліч, МКФ, інструменти оцінювання, медико-соціальна експертиза

Анотація

Мета роботи – оцінювання ступеня порушення функцій, обмеження діяльності та участі дитини з церебральним паралічем (ЦП); формування консультативного висновку для медико-соціальної експертизи лікарсько-консультативними комісіями (ЛКК) згідно з принципами Міжнародної класифікації функціонування, обмеження життєдіяльності та здоров’я (МКФ).

Матеріали та методи. Наводимо клінічний приклад оцінювання ступеня порушення функцій, діяльності та участі дитини з ЦП згідно з принципами МКФ із застосуванням стандартизованих інструментів визначення функціонального стану, формування категорійного профілю дитини. Під час оцінювання використали міжнародні стандартизовані шкали, рекомендовані міжнародною спільнотою фахівців до застосування в дітей із ЦП. Обстеження здійснили в ДЗ «Український медичний центр реабілітації дітей з органічним ураженням нервової системи Міністерства охорони здоров’я України».

Результати. Під час комплексного обстеження дитини з ЦП мультидисциплінарна команда фахівців визначила ступінь порушення основних функцій організму, ступінь обмеження діяльності та участі дитини в суспільному житті, визначила вплив факторів довкілля на рівень функціонування та соціальної адаптації дитини. На підставі цих даних склали категорійний профіль пацієнта відповідно до функціонального стану дитини, який показує всі сфери життєдіяльності. Батьки дитини отримали консультативний висновок для медико-соціальної експертизи ЛКК за місцем проживання.

Висновки. МКФ описує комплекс життєдіяльності та функціонування дітей із ЦП, показує зміни, що пов’язані з ростом, розвитком, станом здоров’я, на відміну від класичного клінічного огляду пацієнта. Визначення ступеня порушення функцій та обмеження життєдіяльності дитини з ЦП із застосуванням стандартизованих інструментів оцінювання дає змогу фахівцям у різних медичних установах уникнути розбіжностей під час медико-соціальної експертизи та формування реабілітаційного діагнозу. Завдяки визначенню рівня функціонування дитини з ЦП відповідно до принципів МКФ члени мультидисциплінарної реабілітаційної команди можуть вчасно виявити та корегувати порушення, здійснювати ранню професійну орієнтацію дитини відповідно до її функціональних можливостей.

Біографії авторів

О. В. Назар, Національний університет охорони здоров’я України імені П. Л. Шупика, м. Київ

канд. мед. наук, доцент каф. дитячої неврології та медико-соціальної реабілітації

О. В. Гдиря, Львівський національний медичний університет імені Данила Галицького, Україна

канд. мед. наук, доцент каф. реабілітації і нетрадиційної медицини

Р. О. Моісеєнко, Національний університет охорони здоров’я України імені П. Л. Шупика, м. Київ

д-р мед. наук, професор, проректор з науково-педагогічної та лікувальної роботи, професор каф. дитячої неврології та медико-соціальної реабілітації

В. Ю. Мартинюк, Національний університет охорони здоров’я України імені П. Л. Шупика, м. Київ

канд. мед. наук, доцент, зав. каф. дитячої неврології та медико-соціальної реабілітації

О. А. Владимиров, Національний університет охорони здоров’я України імені П. Л. Шупика, м. Київ

д-р мед. наук, професор, зав. каф. фізичної та реабілітаційної медицини і спортивної медицини

Посилання

Bakalyuk, T. G., Golyachenko, A. O., Stelmakh, H. O., & Golyachenko, O. A. (2019). Mizhnarodna klasyfikatsiia funktsionuvannia, obmezhen zhyttiediialnosti ta zdorov’ia v upravlinni reabilitatsiieiu [International classification of functioning, disability and health in rehabilitation management]. Visnyk sotsialnoi hihiieny ta orhanizatsii okhorony zdorov’ia Ukrainy, (4), 36-39. https://doi.org/10.11603/1681-2786.2019.4.10946 [in Ukrainian].

Ipatov, A. V., Khaniukova, I. Ya., Panina, S. S., Sanina, N. A., & Hondulenko, N. O. (2018). Mizhnarodna klasyfikatsiia funktsionuvannia yak chastyna suchasnoi modeli nadannia medyko-sotsialnoi dopomohy [International classification of functioning as a part of the modern model of medical and social care]. Ukrainskyi visnyk medyko-sotsialnoi ekspertyzy, (1), 16-21. [in Ukrainian].

Vladimirov, O. A., & Golyk, V. A. (2017). Nova likarska spetsialnist v Ukraini - likar fizychnoi i reabilitatsiinoi medytsyny [New medicine specialty in Ukraine - physician of physical and rehabilitation medicine]. Ukrainskyi zhurnal fizychnoi i reabilitatsiinoi medytsyny, (1), 11-20. [in Ukrainian].

Osipov, V. (2019). Osoblyvosti pidhotovky maibutnikh fizychnykh terapevtiv do profesiinoi diialnosti v umovakh reformuvannia systemy medychnoi reabilitatsii v Ukraini [Features of future physical therapists’ training to professional activity in the conditions of medical rehabilitation system reform in Ukraine]. Naukovi zapysky Berdianskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu. Seriia: Pedahohichni nauky, (2), 241-250. https://doi.org/10.31494/2412-9208-2019-1-2 [in Ukrainian].

Cabinet of Ministers of Ukraine. (2013, November 21). Deiaki pytannia vstanovlennia likarsko-konsultatyvnymy komisiiamy invalidnosti ditiam [Some issues of establishing disability for children by medical advisory commissions (No. 917)]. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/917-2013-%D0%BF#Text

Agency for Clinical Innovation. (2018, March 14). Management of Cerebral Palsy in Children: A Guide for Allied Health Professionals. https://www1.health.nsw.gov.au/pds/ActivePDSDocuments/GL2018_006.pdf

Semenova, E. V., Klochkova, E. V., Korshikova-Morozova, A. E., Trukhacheva, A. V., & Zablotskis, E. Yu. (2018). Reabilitatsiya detei s DTsP: obzor sovremennykh podkhodov v pomoshch' reabilitatsionnym tsentram [Rehabilitation of children with infantile cerebral palsy: a review of modern approaches to help rehabilitation centers]. Lepta Kniga. [in Russian].

Martyniuk, V. Yu., & Nazar, O. V. (2016). Unifikovanyi klinichnyi protokol «Tserebralnyi paralich ta inshi orhanichni urazhennia holovnoho mozku u ditei, yaki suprovodzhuiutsia rukhovymy porushenniamy». Chastyna I [Unified Clinical Protocol «Cerebral palsy and other organic brain lesions in children, accompanied by movement disorders». Part I]. Sovremennaya pediatriya, (3), 100-105. https://doi.org/10.15574/SP.2016.75.100 [in Ukrainian].

Schiariti, V., Tatla, S., Sauve, K., & O'Donnell, M. (2017). Toolbox of multiple-item measures aligning with the ICF Core Sets for children and youth with cerebral palsy. European Journal of Paediatric Neurology, 21(2), 252-263. https://doi.org/10.1016/j.ejpn.2016.10.007

Mäenpää, H., Autti-Rämö, I., Varho, T., Forsten, W., & Haataja, L. (2017). Multiprofessional evaluation in clinical practice: establishing a core set of outcome measures for children with cerebral palsy. Developmental Medicine & Child Neurology, 59(3), 322-328. https://doi.org/10.1111/dmcn.13289

Schiariti, V., Selb, M., Cieza, A., & O'Donnell, M. (2015). International Classification of Functioning, Disability and Health Core Sets for children and youth with cerebral palsy: a consensus meeting. Developmental Medicine & Child Neurology, 57(2), 149-158. https://doi.org/10.1111/dmcn.12551

Bickenbach, J., Cieza, A., Selb, M., & Stucki, G. (Eds.). (2021). ICF Core Sets: Manual for Clinical Practice (2nd ed.). Hogrefe Publishing.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-01-26

Номер

Розділ

Клінічний випадок