Рея-подібний синдром у дитини віком 13 років (клінічний випадок)

Автор(и)

  • О. М. Шульгай Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського, Україна, Ukraine https://orcid.org/0000-0002-7052-8324
  • М. І. Кінаш Тернопільський національній медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України, Ukraine https://orcid.org/0000-0002-4380-977X
  • А.-М. А. Шульгай Тернопільський національній медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України, Ukraine https://orcid.org/0000-0002-7849-4560

DOI:

https://doi.org/10.14739/2310-1210.2022.1.238606

Ключові слова:

синдром Рея, Рея-подібний синдром, коронавірусна інфекція, антипіретичні препарати, парацетамол

Анотація

Наведено огляд фахової літератури щодо класичного та атипового синдрому Рея, розглянуто причини, що зумовлюють його виникнення, описано критерії встановлення діагнозу, представлено випадок Рея-подібного захворювання в дитини віком 13 років.

Синдром Рея – небезпечний патологічний стан, якому притаманні гостра енцефалопатія та жирова дистрофія внутрішніх органів, передусім печінки. Є низка вірусних і бактеріальних інфекцій, що передують розвитку синдрому Рея: грип, гострі респіраторні інфекції, вітряна віспа, ентеро- та ротавірусні інфекції, кашлюк, мікоплазмова інфекція, сальмонельоз. Під час лікування цих інфекцій, коли є лихоманка, зазвичай використовують низку медикаментозних засобів для зниження температури: ацетилсаліцилову кислоту, ібупрофен, ацетамінофен, диклофенак натрію.

Презентація клінічного випадку. У клініці спостерігали випадок Рея-подібного захворювання в дівчинки підліткового віку на тлі коронавірусної інфекції та приймання антипіретичного препарату.

Висновки. Враховуючи зміни у внутрішніх органах, зокрема розвиток стеатозу печінки, терапію таких пацієнтів треба спрямовувати на запобігання жировій дистрофії. Крім класичного синдрому Рея, діагностують атиповий синдром Рея, або Рея-подібне захворювання, що виникає передусім у дітей віком до 5 років із уродженими порушеннями обміну жирних кислот. Призначаючи антипіретичні препарати, треба чітко дотримуватися дози згідно з віком і масою тіла дитини.

 

Біографії авторів

О. М. Шульгай, Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського, Україна

канд. мед. наук, доцент каф. дитячих хвороб з дитячою хірургією

М. І. Кінаш, Тернопільський національній медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України

канд. мед. наук, доцент каф. дитячих хвороб з дитячою хірургією

А.-М. А. Шульгай, Тернопільський національній медичний університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України

канд. мед. наук, асистентка каф. педіатрії № 2

Посилання

Koloskova, O. K., Tkachuk, R. V., Bilous, T. M., Kolyubakina, L. V., & Bogutska N. K. (2021). Kliniko-laboratorni osoblyvosti perebihu syndromu Reia v ditei: klinichnyi vypadok [Сlinical and laboratory features of Reye’s syndrome in children: a clinical case]. Zdorovia dytyny, 16(4), 309-316. https://doi.org/10.22141/2224-0551.16.4.2021.237278 [in Ukrainian].

Postnikov, S. S., Mikhailova, S. V., Bryusov, G. P., Kostyleva, M. N., Gratsianskaya, A. N., & Ermilin, A. E. (2018). Reya-podobnyi sindrom u rebenka 3 let [Reye-like syndrome in three-year-old child]. Bezopasnost' i risk farmakoterapii, 6(3), 103-110. https://doi.org/10.30895/2312-7821-2018-6-3-103-110 [in Russian].

de Bont, E., Bohnen, J., Verhoeven, R., Dinant, G. J., & Cals, J. (2020). Childhood fever: Parental paracetamol administration after consulting out-of-hours general practice. European Journal of General Practice, 26(1), 21-25. https://doi.org/10.1080/13814788.2019.1676415

Chornomydz, I., Boyarchuk, O., & Chornomydz, A. (2017). Reye (Ray’s) syndrome: a problem everyone should remember. Georgian Medical News, (11), 110-118.

Weiner, D. L. (2018, April 02). Reye Syndrome. EMedicine. https://emedicine.medscape.com/article/803683-overview

Royal College of Paediatrics and Child Health. (n.d.). Reye-like syndromes. RCPCH. https://reyessyndrome.rcpch.ac.uk/reye-like-syndromes/

Venturini, E., Montagnani, C., Garazzino, S., Donà, D., Pierantoni, L., Lo Vecchio, A., Nicolini, G., Bianchini, S., Krzysztofiak, A., Galli, L., Villani, A., Castelli-Gattinara, G., & Italian SITIP-SIP SARS-Cov-2 pediatric infection study group. (2020). Treatment of children with COVID-19: position paper of the Italian Society of Pediatric Infectious Disease. Italian Journal of Pediatrics, 46(1), Article 139. https://doi.org/10.1186/s13052-020-00900-w

Pessoa, F. S., Lacerda, E., Gonçalves, V. C., & Tanaka, B. N. (2021). Case Report: MIS-C Temporarily Associated With COVID-19 Complicated by Reye's Syndrome. Frontiers in Pediatrics, 9, Article 650697. https://doi.org/10.3389/fped.2021.650697

Sammons, H. M., & Choonara, I. (2016). Learning Lessons from Adverse Drug Reactions in Children. Children, 3(1), Article 1. https://doi.org/10.3390/children3010001

Bianconi, V., Violi, F., Fallarino, F., Pignatelli, P., Sahebkar, A., & Pirro, M. (2020). Is Acetylsalicylic Acid a Safe and Potentially Useful Choice for Adult Patients with COVID-19? Drugs, 80(14), 1383-1396. https://doi.org/10.1007/s40265-020-01365-1

National Institute for Health and Care. (2020, May 01). COVID-19 rapid guideline: antibiotics for pneumonia in adults in hospital. NICE. https://www.nice.org.uk/guidance/ng173

Uppala, R., Dudiak, B., Beck, M. E., Bharathi, S. S., Zhang, Y., Stolz, D. B., & Goetzman, E. S. (2017). Aspirin increases mitochondrial fatty acid oxidation. Biochemical and Biophysical Research Communications, 482(2), 346-351. https://doi.org/10.1016/j.bbrc.2016.11.066

Mund, M. E., Gyo, C., Brüggmann, D., Quarcoo, D., & Groneberg, D. A. (2016). Acetylsalicylic acid as a potential pediatric health hazard: legislative aspects concerning accidental intoxications in the European Union. Journal of Occupational Medicine and Toxicology, 11, Article 32. https://doi.org/10.1186/s12995-016-0118-5

Rootring, E., Sargel, C. L., & Tobias, J. D. (2021). Acute Hepatic Dysfunction Related to Chronic Acetaminophen Administration. The Journal of Pediatric Pharmacology and Therapeutics, 26(5), 497-501. https://doi.org/10.5863/1551-6776-26.5.497

Weatherburn, C. J., Guthrie, B., Dreischulte, T., & Morales, D. R. (2020). Impact of medicines regulatory risk communications in the UK on prescribing and clinical outcomes: Systematic review, time series analysis and meta-analysis. British Journal of Clinical Pharmacology, 86(4), 698-710. https://doi.org/10.1111/bcp.14104

Ferretti, S., Gatto, A., Curatola, A., Pansini, V., Graglia, B., & Chiaretti, A. (2021). Atypical Reye syndrome: three cases of a problem that pediatricians should consider and remember. Acta Biomedica, 92(Suppl. 1), Article e2021110. https://doi.org/10.23750/abm.v92iS1.10205

McCrae, J. C., Morrison, E. E., MacIntyre, I. M., Dear, J. W., & Webb, D. J. (2018). Long-term adverse effects of paracetamol - a review. British Journal of Clinical Pharmacology, 84(10), 2218-2230. https://doi.org/10.1111/bcp.13656

Magrum, B. G., & Pickworth, K. K. (2020). Aspirin rechallenge in an adult patient previously diagnosed with Reye syndrome. American Journal of Health-System Pharmacy, 77(2), 123-127. https://doi.org/10.1093/ajhp/zxz276

Saragiotto, B. T., Machado, G. C., Ferreira, M. L., Pinheiro, M. B., Shaheed, C. A., & Maher, C. G. (2016). Paracetamol for low back pain. Cochrane Database of Systematic Reviews, 2016(6), Article CD012230. https://doi.org/10.1002/14651858.CD012230

Mund, M. E., Quarcoo, D., Gyo, C., Brüggmann, D., & Groneberg, D. A. (2015). Paracetamol as a toxic substance for children: aspects of legislation in selected countries. Journal of Occupational Medicine and Toxicology, 10, Article 43. https://doi.org/10.1186/s12995-015-0084-3

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-01-26

Номер

Розділ

Клінічний випадок