Students individual work on pediatric surgery chair as one of credit-modular education system factors

Authors

  • O. V. Lyaturinska Zaporizhia State Medical University,
  • M. O. Makarova Zaporizhia State Medical University,

DOI:

https://doi.org/10.14739/2310-1210.2014.1.23940

Keywords:

сredit-modular education, individual work, self-improvement, competence

Abstract

Introduction.

Joining European educational space for Ukrainian medical higher education is a complex and multifaceted task that requires addressing many issues at the state level and in each university.

Modern medical society more than anyone else needs professionals who are able to think creatively and independently. Newest technologies require young professionals in addition to getting education also acquire such qualities as self-reliance, confidence, responsibility, the ability to live and work in the new environment, be socially oriented. Therefore, individual work of future doctors is of great importance.

Individual work is a means of students' learning activation and obligatory condition for the self-sufficiency formation in the following work. To be able to think independently is the most important professional quality that characterizes the ability of a future doctor to systematize, plan and make decisions on which health and sometimes the patient's life depend.[1, 3, 4, 5].

Object.

The object of the educational process is the education of a competent person, future-oriented, able to solve common problems and tasks on the basis of acquired learning experiences and adequate assessment of the clinical situation. The lecturer should bring to a student’s mind knowledge and skills dependence from his motivation and personal contribution to the learning process, handling the thesis "no one can be taught, but everyone can learn". Students should have the skills of individual work, firm aspiration for continuous replenishment, renewal and knowledge improvement in the process of individual work.

During individual work student must learn to distinguish cognitive task, to choose means of its resolving, to exercise self-control operations for literacy performance of tasks, to improve methods of the creative knowledge realization. Skills and knowledge formation of students’ individual work can occur not only at the conscious, but on an intuitive basis as well.

Individual work management realizes on the basis of clear planning of individual work and regular monitoring of its results. Lecturers should be aware that individual work task should be clearly formulated with the volume of work and the requirements for its accomplishment indication. Terms of the assignment completion should be clearly stated. Students should know the stages and form of task verification. For this methodical guidelines for task implementation should be stated in the task.

 

Conclusions.

1. The need for self-education depends on the educational level of student’s consciousness and the greatest interest in the problems of self-improvement show students who have a high level of educational identity.

2. Education of the need in constant self-education is a part of measures to improve the efficiency and quality of medical professionals.

3. It is necessary to take into account students’ individual characteristics during the tasks given for individual work on problematic topics of the course, working out the necessary methodological materials for students’ individual work organization and its administration by the lecturer.

References

Болюбаш Я.Я. Організація навчального процесу у вищих закладах освіти / Я.Я. Болюбаш. – К.: Наукова думка, 1997. – С. 62.

Ван дер Венде М.К. Болонская декларация: расширение доступности и повышение конкурентоспособности образования в Европе / М.К. Ван дер Венде // Высшее образование в Европе. – 2000. – №33. – Т. XXV.

Волосовець О.П. Содержание и формы организации самостоятельной работы студентов в высших медицинских учебных заведениях IV уровня аккредитации / О.П. Волосовець, І.С. Вітенко // Роль самостоятельной работы в становлении будущего специалиста: материалы научно-практической конференции (г. Тернополь, 5–6 апреля 2004 р.). – Тернополь, 2004. – С. 3–9.

Галицких Е. Организация самостоятельной работы студентов / Е. Галицких // Высшее образование в России. – 2004. – № 6. – С. 160–164.

Глазиріка В.М. Самостійна робота студентів як чинник професійної підготовки майбутніх фахівців / В.М. Глазиріка, В.О. Снітковська // Наукові записки. Серія: Психолого-педагогічні науки. – Ніжин, 2005. – № 1. – С. 31–34.

Головань М.С. Інформаційна компетентність як об’єкт педагогічного дослідження / М.С. Головань // Проблеми інженерно-педагогічної освіти: збірник наукових праць. – Харків: УІПА, 2007. – № 16. – С. 314–324.

Діденко М.М. Формування виховної функції в процесі взаємозв'язку лекцій, семінарських занять та самостійна робота студентів / М.М. Діденко // Проблеми освіти. – К., 2001. – Вип. 26. – С. 74–79.

Долженко О.В. Сорбонская и Болонская декларации: Информация к размышлению / О.В. Долженко // Вестник высшей школы: Аlma mater. – 2000. –№ 6.

Жалдак М.І. Вплив нової інформаційної технології на зміст освіти / М.І. Жалдак, Н.В. Морзе, А.Г. Олійник, В.С. Рамський // Сучасна інформаційна технологія в навчальному процесі: зб. наук. праць. – К.: Знання, 1991. – С. 33–38.

Журавська Л.М. Педагогічні умови управління самостійною роботою студентів вищих закладів освіти: дис. … к. пед. н.: 13.00.04 / Л.М. Журавська; Національний аграрний ун-т. – К., 1999. – 218 с.

Казаков В.А. Самостоятельная работа студентов и ее информационно-методическое обеспечение / В.А. Казаков. – К.: Вища школа, 1990. – 247 с.

Милерян В.Е. Методические основы подготовки и проведения учебных занятий в медицинских вузах: методическое пособие / В.Е. Милерян. – К., 2004. – 80 с.

Мруга М.Р. Структурно-функціональна модель професійної компетентності майбутнього лікаря як основа діагностування його фахових якостей: дис. … к.пед.н.: 13.00.04 / М.Р. Мруга. – К., 2007. – С. 202–223.

Наказ МОН України «Тимчасове положення про організацію навчального процесу в кредитно-модульній системі підготовки фахівців» від 23.01.2004 р. №48.

Олексів Н.А. Формування професійної компетентності інженерів-педагогів засобами Інтернет-технологій / Н.А. Олексів, О.О. Герасимчук // Освітні вимірювання в інформаційному суспільстві: матеріали міжнар. наук.-практ. конф. – К.: НПУ, 2010. – 135 с.

Основні засади розвитку вищої освіти України в контексті Болонського процесу: документи і матеріали 2003–2004 рр.

Пелагогічне оцінювання і тестування. Правила, стандарти, відповідальність. Наукове видання / Я.Я. Болюбаш, І.Є. Булах, М.Р. Мруга, І.В. Філончук. – К.: Майстер-клас, 2007. – 272 с.

Пидаев А.В. Болонский процесс в Европе. Что это такое и нужен ли он Украине? Возможна ли интеграция медицинского образования Украины в Европейское образовательное пространство? / А.В. Пидаев, В.Г. Передерий. – Одесса: Одес. гос. мед. ун-т, 2004. – 190 с.

Хуторской А. Ключевые компетенции как компонент личностно ориентированной парадигмы образования / А. Хуторской // Народное образование. – 2003. – № 2. – С. 58–64.

How to Cite

1.
Lyaturinska OV, Makarova MO. Students individual work on pediatric surgery chair as one of credit-modular education system factors. Zaporozhye Medical Journal [Internet]. 2014Apr.22 [cited 2024Dec.23];16(1). Available from: http://zmj.zsmu.edu.ua/article/view/23940

Issue

Section

Innovations in medical education