Place and role of multifield hospital in teaching program on surgery for students

Authors

  • A. V. Kapshytar

DOI:

https://doi.org/10.14739/2310-1210.2013.4.16851

Keywords:

multifield hospital, training of students, the program General Surgery

Abstract


Present time is characterized by increase of dynamics of world and social development, introduction of ECTS (European Credit Transfer System) [Andrushchenko V. P. at al. 2007; Pertseva T. O. at al. 2008]. Features of new information technologies and forms of educational process dictate need of active introduction of the principles of evidential medicine [Pidayev A. Century at al. 2004; Pishak at al. 2005; Bereznitsky Y. S. at al. 2006]. Thus the main postulate of the Bologna declaration is providing adequate material level of educational base where the training program is implemented in the hospital [Desyaterik V.I. 2008].

         Research objective: to determine place and role of multifield clinical base in student’s teaching “General surgery”.

Material and research methods. The chair of the general surgery with care of the patients, located in the Community organization “City clinical hospital urgent and an emergency medical service” based in 3 abdominal surgical departments. The hospital has totally 10 surgical departments of a various profile which are the specialized centers and bases of chairs of urology and medicine of accidents, military medicine, anesthesiology and resuscitation. Results of research. Students under the supervision of the teacher visit departments in the hospital and achieve practical skills according to subject goals, make the acquaintance of structure of surgical departments, desmurgy, an asepsis and antiseptics, anesthesia, participate in primary surgical processing of wounds, a bleeding stop, reposition of changes and dislocations, imposing of plaster bandages, imposing or removal of spoke and rod devices, performance of drainage. Big importance has studying of nosological forms is purulent - septic diseases of skin and hypoderma, chronic specific and nonspecific surgical infection, an necrosis, sepsis, tumors and anomalies of development, etc. Wreath of an educational program, the General surgery is writing of the academic clinical record of case history.

Therefore, presence of the strong material base in one medical institution allows to provide theoretical and practical part of the training program, scientific work.

About 5500 patients pass treatment in our clinic annually and about 3800 of them undergone surgical operations. The majority of operations were done in acute surgical diseases and traumatic injuries of abdominal organs.

Conclusions: In the multiefield hospital students have optimum opportunity to achieve theoretical and practical skills in “General surgery”.

References

Березницький Я.С. Особливості викладання хірургії для інтернів згідно з вимогою кредитно-модульної системи / Я.С. Березницький, В.В. Гапонов, Н.А. Яльченко // Вісник Укр. мед. стомат. академії. – 2006. – Т. 6, Вип. 1–2. – С. 292–294.

Вища медична освіта на шляху до Болонського процесу / .П. Пішак, Ю.І. Бажора, М.Ю. Коломієць, Р.Є. Булик // Клінічна анатомія та оперативна хірургія. – 2005. – № 1. – С. 102–104.

Етичні та юридичні аспекти викладання загальної хірургії в контексті Болонського процесу / В.П. Андрущенко, В.П. Барвінська, В.В. Кунаковський [та ін.] // Вісник Укр. мед. стомат. академії. – 2007. – Т. 7, Вип. 1–2. – С. 295–297.

Медична освіта у світі та в Україні (Додипломна освіта, післядипломна освіта, безперервний професійний розвиток / [Ю.В. Поляченко, В.Г. Передерій, О.В. Волосовець та ін.]. – К.: Книга плюс, 2005.

Місце і роль багатопрофільної лікарні у післядипломній підготовці лікарів хірургічного профілю / В.І. Десятерик, С.П.Міхно, Н.В. Чакіна [та ін.] // Досягнення та перспективи післядипломної освіти: Зб. робіт, присвячений 35-річчю факультету післядипломної освіти Дніпропетровської державної медичної академії. – Кривий Ріг: ТОВ «Друкарня «Октан-принт», 2008. – С. 18–20.

Перцева Т.О. Шляхи вдосконалення безперервної медичної освіти в Україні / Т.О. Перцева, В.І. Снісарь // Досягнення та перспективи післядипломної освіти: Зб. робіт, присвячений 35-річчю факультету післядипломної освіти Дніпропетровської державної медичної академії. – Кривий Ріг: ТОВ «Друкарня «Октан-принт», 2008. – С. 7–11.

Пидаев А.В. Болонский процесс в Европе. Что это такое и нужен ли он Украине? Возможна ли интеграция медицинского образования Украины в Европейское образовательное пространство? / А.В. Пидаев, В.Г. Передерий. – Одесса: Одес.гос. мед. ун-т, 2004. – 192 с.

Сравнительная характеристика систем медицинского образования применительно к Болонскому процессу / А.Б. Зубаха, А.В. Лигоненко, И.А. Черная [и др.] // Вісник Укр. мед. стомат. академії. – 2007. – Т. 7, Вип. 1–2. – С. 302–303.

Указ Президента України від 17.02.2004 № 199/2004 «Про заходи щодо вдосконалення системи вищої освіти в Україні».

How to Cite

1.
Kapshytar AV. Place and role of multifield hospital in teaching program on surgery for students. Zaporozhye medical journal [Internet]. 2013Sep.3 [cited 2024Apr.16];15(4). Available from: http://zmj.zsmu.edu.ua/article/view/16851

Issue

Section

Innovations in medical education