Methodological issues of optimization the sanitary-educational assistance for children with asthma during the health care reform of Ukraine
DOI:
https://doi.org/10.14739/2310-1210.2013.4.16858Keywords:
sanitary-educational assistance, child asthma patients, methodological issues, health care reformAbstract
Entry. Asthma remains the medical, social, economic issue of the day of modern society and industry of health protection. Research works on questions asthma are sanctified to mainly the improvement of diagnostics and treatment of asthma and a sanitary-educational help is underestimated. In the modern terms of structural alteration of network of establishments of health care in Ukraine a sanitary-educational help must be an effective complex in strategy of therapy of patients with asthma.
Research aim. To ground importance, modern forms and methods of sanitary -educational help in providing of control above asthma on the stage of structural reorganization of establishments of health care in Ukraine.
Materials and research methods. Scientifically-methodical literature was analyzed on general questions of organization and realization of sanitary-educational work in asthma. Long-term of own experience of realization of this work is generalized in the conditions of stationary treatment of patients with asthma.
Research results. Sanitary-educational work in a form of education in the program "Asthma school". General practitioner, as a key figure of establishments of primary medical and sanitary help, must own the psychological methods including medical-psychology programs of before- and after graduation medical education.
Conclusions.
In providing of effective control above bronchial asthma in children a sanitary-educational help must be logical continuation and addition of curative help. Application of the educational programs and volume of work of doctors at their implementation must be legislatively lighted up in "Protocols of diagnostics and treatment of bronchial asthma for children".
References
Астафьева Н.Г. Бронхиальная астма у подростков / Н.Г. Астафьева // Аллергология. – 2005. – №2. – С. 41–49.
Геппе Н.А. Национальная программа «Бронхиальная астма у детей. Стратегия лечения и профилактика» и ее реализация / Н.А. Геппе, С.Ю. Каганов // Пульмонология. – 2002. – №1. – С. 38–42.
Глобальная стратегия лечения и профилактики бронхиальной астмы / Под ред. А.Г. Чучалина; пер. с англ. – М.: Издательство «Атмосфера», 2002. – 160 с.
Грузєва О.В. Захворюваність дітей на бронхіальну астму та алергічні розлади як медико-соціальна проблема / О.В. Грузєва // Мат. 5-го конгресу педіатрів України. – К., 2008. – С. 43.
Про затвердження Протоколів діагностики та лікування алергологічних хвороб у дітей: Наказ МОЗ України від 27.12.2005 р. № 767.
Про затвердження та впровадження медико-технологічних документів зі стандартизації медичної допомоги при бронхіальній астмі: проект Наказу МОЗ України від 02.07.2012 р. – Режим доступу: http://www.moz.gov.ua
Про створення мультидисциплінарних робочих груп p опрацювання медичних стандартів та уніфікованих клінічних протоколів медичної допомоги на засадах доказової медицини: Наказ МОЗ України від 30.08.2011 р. №550.
Марченко Е.Є. Клініко-функціональна характеристика вегетативного статусу і його корекція у дітей з бронхіальною астмою: автореф. дис. … канд. мед. наук: 14.01.10 / Е. Є. Марченко. – Дніпропетровськ, 2006. – 20 с.
Мизерницкий Ю.А. Современные аспекты бронхиальной астмы у детей / Ю.А.Мизерницкий. – М.: Б.И., 2010. – 44 с.
Модест Дж. Соблюдение врачебных назначений / Модест Дж. // Общая врачебная практика по Джону Нобелю. – М.: Практика, 2005. – С. 29–33.
Недельська С.М. Міжособові порушення та їх діагностика при захворюванні на бронхіальну астму у дітей / С.М. Недельська // Український медичних альманах. – 2002. – №2. – С. 94–97.
Недельська С.М. Медико-психологічна характеристика особистості хворої на бронхіальну астму дитини середнього та старшого шкільного віку / С.М. Недельська, О.Ю. Акулова // Педиатрия, акушерство и гинекология. – 2012. – Т. 75, №2. – С. 35–38.
Стремоухов А. Обучение и санитарное просвещение пациентов (актуальность проблемы и собственный опыт) / А. Стремоухов, В. Ерохин, М. Смирнова, Н. Киреева // Врач. – 2007. – №3. – С. 115–118.
Токаренко О.І. Школа хворого на гіпертонічну хворобу як фактор підвищення ефективності лікування артеріальної гіпертензії / О.І. Токаренко, О.Є.Алипова, О.С.Чабанна //
Український кардіологічний журнал. – 2008. –№2. – С. 63 67.
Хмара А.П. Інформаціологічний підхід до організації санітарно-освітньої роботи в сільському районі / Хмара А.П. // Вісник соціальної гігієни та організації охорони здоров’я України. – 2008. – №3. – С. 64–67.
Цьорох А.О. Психологічні особливості та аналіз вегетативного статусу дітей пубертатного віку, хворих на бронхіальну астму / А.О. Цьорох, Л.В. Беш // Запорожский медицинский журнал. – 2009. – Т. 11, №2. – С. 100–104
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access)