Methodological issues of optimization the sanitary-educational assistance for children with asthma during the health care reform of Ukraine

Authors

  • S. N. Nedelskaya
  • E. Y. Akulova

DOI:

https://doi.org/10.14739/2310-1210.2013.4.16858

Keywords:

sanitary-educational assistance, child asthma patients, methodological issues, health care reform

Abstract

Entry. Asthma remains the medical, social, economic issue of the day of modern society and industry of health protection. Research works on questions asthma are sanctified to mainly the improvement of diagnostics and treatment of asthma and a sanitary-educational help is underestimated. In the modern terms of structural alteration of network of establishments of health care in Ukraine a sanitary-educational help must be an effective complex in strategy of therapy of patients with asthma.

Research aim. To ground importance, modern forms and methods of sanitary -educational help in providing of control above asthma on the stage of structural reorganization of establishments of health care in Ukraine.

Materials and research methods. Scientifically-methodical literature was analyzed on general questions of organization and realization of sanitary-educational work in asthma. Long-term of own experience of realization of this work is generalized in the conditions of stationary treatment of patients with asthma.

Research results. Sanitary-educational work in a form of education in the program "Asthma school". General practitioner, as a key figure of establishments of primary medical and sanitary help, must own the psychological methods including medical-psychology programs of before- and after graduation medical education.

Conclusions.

In providing of effective control above bronchial asthma in children a sanitary-educational help must be logical continuation and addition of curative help. Application of the educational programs and volume of work of doctors at their implementation must be legislatively lighted up in "Protocols of diagnostics and treatment of bronchial asthma for children".



References

Астафьева Н.Г. Бронхиальная астма у подростков / Н.Г. Астафьева // Аллергология. – 2005. – №2. – С. 41–49.

Геппе Н.А. Национальная программа «Бронхиальная астма у детей. Стратегия лечения и профилактика» и ее реализация / Н.А. Геппе, С.Ю. Каганов // Пульмонология. – 2002. – №1. – С. 38–42.

Глобальная стратегия лечения и профилактики бронхиальной астмы / Под ред. А.Г. Чучалина; пер. с англ. – М.: Издательство «Атмосфера», 2002. – 160 с.

Грузєва О.В. Захворюваність дітей на бронхіальну астму та алергічні розлади як медико-соціальна проблема / О.В. Грузєва // Мат. 5-го конгресу педіатрів України. – К., 2008. – С. 43.

Про затвердження Протоколів діагностики та лікування алергологічних хвороб у дітей: Наказ МОЗ України від 27.12.2005 р. № 767.

Про затвердження та впровадження медико-технологічних документів зі стандартизації медичної допомоги при бронхіальній астмі: проект Наказу МОЗ України від 02.07.2012 р. – Режим доступу: http://www.moz.gov.ua

Про створення мультидисциплінарних робочих груп p опрацювання медичних стандартів та уніфікованих клінічних протоколів медичної допомоги на засадах доказової медицини: Наказ МОЗ України від 30.08.2011 р. №550.

Марченко Е.Є. Клініко-функціональна характеристика вегетативного статусу і його корекція у дітей з бронхіальною астмою: автореф. дис. … канд. мед. наук: 14.01.10 / Е. Є. Марченко. – Дніпропетровськ, 2006. – 20 с.

Мизерницкий Ю.А. Современные аспекты бронхиальной астмы у детей / Ю.А.Мизерницкий. – М.: Б.И., 2010. – 44 с.

Модест Дж. Соблюдение врачебных назначений / Модест Дж. // Общая врачебная практика по Джону Нобелю. – М.: Практика, 2005. – С. 29–33.

Недельська С.М. Міжособові порушення та їх діагностика при захворюванні на бронхіальну астму у дітей / С.М. Недельська // Український медичних альманах. – 2002. – №2. – С. 94–97.

Недельська С.М. Медико-психологічна характеристика особистості хворої на бронхіальну астму дитини середнього та старшого шкільного віку / С.М. Недельська, О.Ю. Акулова // Педиатрия, акушерство и гинекология. – 2012. – Т. 75, №2. – С. 35–38.

Стремоухов А. Обучение и санитарное просвещение пациентов (актуальность проблемы и собственный опыт) / А. Стремоухов, В. Ерохин, М. Смирнова, Н. Киреева // Врач. – 2007. – №3. – С. 115–118.

Токаренко О.І. Школа хворого на гіпертонічну хворобу як фактор підвищення ефективності лікування артеріальної гіпертензії / О.І. Токаренко, О.Є.Алипова, О.С.Чабанна //

Український кардіологічний журнал. – 2008. –№2. – С. 63 67.

Хмара А.П. Інформаціологічний підхід до організації санітарно-освітньої роботи в сільському районі / Хмара А.П. // Вісник соціальної гігієни та організації охорони здоров’я України. – 2008. – №3. – С. 64–67.

Цьорох А.О. Психологічні особливості та аналіз вегетативного статусу дітей пубертатного віку, хворих на бронхіальну астму / А.О. Цьорох, Л.В. Беш // Запорожский медицинский журнал. – 2009. – Т. 11, №2. – С. 100–104

Published

2013-09-05

How to Cite

1.
Nedelskaya SN, Akulova EY. Methodological issues of optimization the sanitary-educational assistance for children with asthma during the health care reform of Ukraine. Zaporozhye Medical Journal [Internet]. 2013Sep.5 [cited 2024Dec.24];15(4). Available from: http://zmj.zsmu.edu.ua/article/view/16858

Issue

Section

Innovations in medical education