WAYS OF OPTIMIZATION OF TRAINING OF DOCTORS OF GENERAL PRACTICE - FAMILY MEDICINE AT UNDERGRADUATE STAGE IN ACCORDANCE WITH THE "PERMEATING PROGRAM"

Authors

  • Yu. M. Kolesnik Zaporozhye State Medical University,
  • Yu M. Neryanov Zaporozhye State Medical University,
  • N. S. Mykhailovska Zaporozhye State Medical University,

DOI:

https://doi.org/10.14739/2310-1210.2014.1.23933

Keywords:

primary healthcare, family doctor, undergraduate training, ways of optimization, seamless program

Abstract

The priority of the health care system of Ukraine reforming is the development of primary health care based on family medicine.

In terms of health care reform activities in higher educational institutions ofUkraineare oriented at improving the efficiency of highly qualified family doctors training. According to the implementation of health reform on April 6, 2011th by the Central Methodological Committee of the Ministry of Health of Ukraine “Permeating program for students of medical faculties of higher educational institutions and IV accreditation level was approved. Interns to master practical skills and techniques required to work in positions of physicians in the specialty« General practice - family medicine. Permeating program outlined the main ways of improving the teaching of general practitioners, including introduction of a basic registry practical skills and techniques required to work in positions of doctors specializing in "General practice - family medicine".

Control of implementation of "Permeating program" should be carried out in almost all clinical departments. In preparing the family doctor in clinical departments, special attention should be given to medical and social aspects of public health as the basis of preventive and therapeutic medicine, the question of early diagnosis and treatment in the outpatient departments.

Realization of permeating program will provide high-quality practical training of modern specialist in general practice - family medicine and will help future family physicians to better integrate into therapeutic process of primary medical and preventive care.

References

Москаленко В.Ф. Концептуальні основи розвитку та впровадження сімейної медицини в Україні / В.Ф. Москаленко // Ліки України. – 2001. – № 12. – С. 4–5; 2002. – № 1. – С. 5–6; 2002. – № 2. – С. 3–4.

Заможне суспільство, конкурентоспроможна економіка, ефективна держава: Програма економічних реформ на 2010–2014 роки / Комітет з економічних реформ при Президентові України [Електронний ресурс]. − Режим доступу: http://www.president.gov.ua/docs/Programa_reform_FINAL_2.pdf.

Програма економічних реформ на 2010−2014 роки. Реформа медичного обслуговування [Електронний ресурс]. − Режим доступу: http://www.moz.gov.ua/ua/portal/ms_reform/.

Бахтеєва Т.Д. Реформування системи охорони здоров’я й медичної освіти / Т.Д. Бахтеєва // Проблеми сучасної медичної науки та освіти. – 2010. – № 1. – С. 4–8.

Лехан В.М. Стратегія розвитку системи охорони здоров’я: український вимір / В.М. Лехан, Г.О. Слабкий, М.В. Шевченко. – К., 2009. – С. 3.

Становлення нової моделі надання первинної медико-санітарної допомоги на засадах сімейної медицини в Україні – не данина моді, а об’єктивна реальність / Л.Ф. Матюха, Н.Г. Гойда, В.А. Одринський [та ін.] // Сімейна медицина. – 2013. – №4 (48). – С. 157–158.

Лисенко Г.І. Шляхи оптимізації підготовки сімейних лікарів / Г.І. Лисенко, О.Б. Ященко, Л.В. Хіміон [та ін.] // Матеріали науково-практичної конференції «Підготовка сімейних лікарів та моделі впровадження сімейної медицини в Україні» (м. Чернівці, 13–14 квітня 2005 р.). – Чернівці, 2005. – 24 с.

Успіхи і проблемі викладання сімейної медицини на додипломному етапі: досвід Тернопільського державного медичного університету / Л.С. Бабінець, І.О. Боровик, Н.Є. Боцюк [та ін.] // Сімейна медицина. – 2013. – №4(48). – С. 28–31.

Підготовка студентів з дисципліни «Загальна практика – сімейна медицина» на додипломному етапі / В.Г. Міщук, О.З. Венгрович, Н.С. Гаврилюк [та ін.] // Сімейна медицина. – 2013. – №4(48). – С. 144–147.

Удосконалення засвоєння практичних навичок і методик студентами, лікарями-інтернами – важлива складова первинної ланки медичної допомоги населенню / О.П. Волосовець, Ю.С. Пятницький, І.С. Вітенко [та ін.] //Медична освіта. – 2012. – № 3. – С. 5–7.

How to Cite

1.
Kolesnik YM, Neryanov YM, Mykhailovska NS. WAYS OF OPTIMIZATION OF TRAINING OF DOCTORS OF GENERAL PRACTICE - FAMILY MEDICINE AT UNDERGRADUATE STAGE IN ACCORDANCE WITH THE "PERMEATING PROGRAM". Zaporozhye Medical Journal [Internet]. 2014Apr.22 [cited 2024Dec.23];16(1). Available from: http://zmj.zsmu.edu.ua/article/view/23933

Issue

Section

Innovations in medical education